Störningsjour

Så här fungerar tjänsten i korthet för dig som hyresvärd:

Din hyresgäst ringer ert journummer eller vårt. Hyresvärdens larmcentral kopplar honom/henne till störningsjouren. LA larmcentral tar emot ärendet och gör en utredning av vad störningen består i. LA larmcentral matar in alla uppgifter i sitt datasystem. I systemet har de även tillgång till ert fastighetsregister, som en gång per månad uppdateras via en fil som ni förmedlar.

LA larmcentral delegerar uppdraget till den personalstyrka som geografiskt är närmast störningen. Personalen har i sina bilar tillgång till samma datasystem där de ser alla uppgifter. För att få en uppdaterad lägesbeskrivning samt komplettera informationen kontaktar personalen i bilarna den störda hyresgästen per telefon. Vid behov ber personalen den störda hyresgästen om hjälp för att komma in i trappuppgången. Eventuellt behöver personalen även komma in i lägenheten hos den störde.

LA konstaterar störningen och kontaktar den störande för att få störningen att upphöra. LA dokumenterar sedan händelsen i sitt datasystem. Kl. 07.00 dagen efter kan du som hyresvärd hämta upp rapporter över nattens händelser. Vid eventuella behov av mer information kan du kontakta oss på dagtid.

Väljer du som hyresvärd att driva ärendet i hyresnämnden, finns vår personal tillgänglig för att eventuellt vittna.